- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Dimensiunea conteaza

03 Nov, 11:03 • Redactia DailyBusiness
Pana nu demult, diferentierea intre o agentie mare si una mica se facea in functie de criterii mai degraba cantitative decat calitative. Nu puteai fi o agentie mare, daca numerele nu tineau cu tine. Motiv pentru care piata era impartita, arbitrar, in multinationale mari si medii, independente mari, independente medii si independente mici.
Dimensiunea conteaza

Cumva, in loc sa-ti alegi agentia pe criterii de performanta, ajunsese un fel de alegere de statut. Valoarea clientului era data de marimea agentiei cu care lucra. La fel si facturile.

Mai exista si o diferentiere in functie de performante, dar asta cumva era si ea dictata de „marimea” agentiei. Daca agentia era mare, atunci incepea sa taxeze mai mult, ca atare isi permitea sa angajeze oameni mai multi si sa investeasca in creativitate, fie ea de festival sau nu. Investitie mai mare, rezultate notabile, PR bun, invitatii in pitch si tot asa. Totodata, putinele agentii independente erau oarecum in afara curentului, concentrandu-se mai degraba pe rezultatele reale pentru client, decat pe cele de palmares.

Dar odata cu finalul lui 2008, lucrurile au inceput sa se schimbe, mult prea mediatizata criza economica isi facea aparitia si pe meleagurile mioritice. Si daca la inceput multi au facut fel de fel de predictii despre efectele crizei asupra marketingului local, despre cat de oportuna sau nu este comunicarea in timp de criza sau cat de mult iti poate aduce comunicarea digitala in raport cu cea clasica, prea putini au prevazut efectele pe care criza le-a avut si inca le are asupra agentiilor si modului in care acestea sunt structurate.

In ultimul an, nu asistam doar la criza economica, dar si la o criza a publicitatii in sine. Vechea impartire pe categorii nu mai functioneaza, conturile nu se mai castiga neaparat pe baza de portofoliu si prezentari iesite din comun, ci in functie de cost versus o propunere decenta cu focus pe rezultate palpabile. Frica a pus stapanire pe clienti si agentii deopotriva. Frica de esec, de pierderea job-ului, de faliment, de schimbare etc. Iar simptomele fricii se vad in starea generala de apatie din industrie, in lipsa de viziune si strategie pe termen macar mediu, in calupul de publicitate, in numarul mic de cazuri de Effie, in numarul si mai mic de lucrari cu adevarat creative sau in numarul tot mai mare de publicitari care se hotarasc sa se apuce de altceva sau sa plece in salbaticie.

Si atunci cum iti dai seama care sunt agentiile mari si cele mici? Cum alegi pe cine inviti la pitch? Cum iti dai seama cu ce agentie ti-ai dori sa lucrezi si cu care nu? Marimea conteaza?

Din punctul meu de vedere, marimea unei agentii nu a stat niciodata in volumele de publicitate sau de bugete pe care le gestioneaza, ci in atitudinea, maturitatea si curajul cu care isi face sau nu treaba. Dimensiunea se masoara altfel. Pentru ca o agentie „mare” nu va cauta cu orice pret sa fie comoda, o agentie mare nu se va sfii sa spuna adevaruri incomode sau sa-si asume initiative curajoase. O agentie mare nu va accepta rolul de executant, doar pentru ca are nevoie de volume pentru a se mentine in functiune. O agentie mare nu se va purta ca un atelier de dtp. O agentie mare nu poate avea mentalitate de fabrica. O agentie mare are agenda comuna cu clientii ei.

Privite din aceasta perspectiva, lucrurile sunt mult mai usor de segregat, iar diferentele se pot vedea mult mai usor. Pentru ca pana la urma agentiile sunt entitati colective si, precum in cazul oamenilor, marimea lor nu are nicio legatura cu dimensiunile fizice. Pana la urma, fiecare agentie are clientii pe care-i merita si viceversa. Important e sa stii cu ce fel de oameni ti-ai dori sa lucrezi. Sau agentii.

Articol scris de: Theo Cucu, Creative & Strategy Director, FRANK

FRANK este o agentie de comunicare integrata care vorbeste franc si deschis despre publicitate. Intra in dialog pe Twitter.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Ministrul Gulyás: Ungaria nu va accepta niciun migrant, indiferent de presiuni
Ministrul Gulyás: Ungaria nu va accepta niciun migrant, indiferent de presiuni
Cât vor plăti românii pentru căldură în iarna 2025-2026. Prețul gigacaloriei în București, mult mai mic decât în alte orașe
Cât vor plăti românii pentru căldură în iarna 2025-2026. Prețul gigacaloriei în București, mult ...
Portugalia se pregătește pentru prima grevă generală din ultimii 12 ani
Portugalia se pregătește pentru prima grevă generală din ultimii 12 ani
Un bărbat a jucat de trei ori la loto în 2025 și a devenit milionar înainte de Crăciun. A pus mâna pe un jackpot de 6.200.000 de euro
Un bărbat a jucat de trei ori la loto în 2025 și a devenit milionar înainte de Crăciun. A pus mâna ...
Deficitul comercial al României a crescut cu 1%, la aproape 27,5 miliarde euro, în primele zece luni
Deficitul comercial al României a crescut cu 1%, la aproape 27,5 miliarde euro, în primele zece luni
ANAF va avea o divizie de inspectori dedicată investigării veniturilor din criptomonede. Pe cine va angaja acolo
ANAF va avea o divizie de inspectori dedicată investigării veniturilor din criptomonede. Pe cine va ...
Consiliul Naţional Tripartit discută salariul minim pentru 2026
Consiliul Naţional Tripartit discută salariul minim pentru 2026
CCR dă OK-ul pentru creșterea taxelor și impozitelor locale, începând cu 1 ianuarie 2026
CCR dă OK-ul pentru creșterea taxelor și impozitelor locale, începând cu 1 ianuarie 2026
Cum poți expedia coletele în siguranță de sărbători. Recomandările făcute de ANCOM: „Nu trimite produse perisabile”
Cum poți expedia coletele în siguranță de sărbători. Recomandările făcute de ANCOM: „Nu ...
Veste bună înainte de Crăciun! Carnea de porc vândută de fermieri români, cea mai mare scădere de preț din UE!
Veste bună înainte de Crăciun! Carnea de porc vândută de fermieri români, cea mai mare scădere ...
CCR discută, miercuri, sesizarea ICCJ în legătură cu noul proiect al Guvernului Bolojan privind reforma pensiilor magistraților
CCR discută, miercuri, sesizarea ICCJ în legătură cu noul proiect al Guvernului Bolojan privind reforma ...
Cozonacul românesc în 2025- între tradiție, inovaţie şi echilibru nutrițional
Cozonacul românesc în 2025- între tradiție, inovaţie şi echilibru nutrițional
Google, căutat de UE la copyright. Ancheta deschisă de Comisia Europeană vizează o amendă de 10% din venituri
Google, căutat de UE la copyright. Ancheta deschisă de Comisia Europeană vizează o amendă de 10% ...
Locul de muncă plătit cu 120.000 de euro pe an în Danemarca. Ce calificări trebuie să aibă doritorii
Locul de muncă plătit cu 120.000 de euro pe an în Danemarca. Ce calificări trebuie să aibă doritorii
Carnea de porc pentru masa de Crăciun. Recomandările experților și prețurile din 2025
Carnea de porc pentru masa de Crăciun. Recomandările experților și prețurile din 2025
Concedieri 2026. O mare bancă elvețiană ar putea concedia 10.000 de angajați până în 2027
Concedieri 2026. O mare bancă elvețiană ar putea concedia 10.000 de angajați până în 2027
Taxa care va crește factura de energie. Cât vor plăti în plus românii și de când se aplică
Taxa care va crește factura de energie. Cât vor plăti în plus românii și de când se aplică
Perspective sumbre pe piața muncii în 2026. Expert HR: „Numărul de șomeri va crește. Depinde foarte mult de deschiderea acelor oameni de a se reorienta”
Perspective sumbre pe piața muncii în 2026. Expert HR: „Numărul de șomeri va crește. Depinde ...